Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Relief VIII

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#84 Relief VIII   na taśmę i akordeon (1988)

Grafika dla: Relief VIII (Kompozycja #84)

@YouTube

Miejsce powstania
Glasgow, Czechowice-Dziedzice

Obsada
Acc, nastro

Czas trwania
ca 20'

Prawykonanie
20.02.1992, LIV Śląska Trybuna Kompozytorów, Katowice (wykorzystano wyłącznie partię taśmy Reliefu VIII) 01.10.1999, IX Jesienny Festiwal Muzyczny Alkagran, Czechowice-Dziedzice, „Relief VIII…albo… ścieżka szeptów”, wyk. Marek Andrysek – akordeon (omyłkowo była wykorzystywana od tego wykonania taśma z Reliefu IX z powodu błędnego opisu nagrania) 29.07.2021, Zakopane, 44. Dni K. Szymanowskiego, Miejska Galeria Sztuki hr. Zamoyskiego, prawykonanie wersji opracowanej przez Macieja Frąckiewicza na podstawie odnalezionych szkiców partii akordeonu i ustalenia właściwego nagrania taśmy

Opis utworu

Relief VIII jest nieukończoną, jedną z ostatnich kompozycji Andrzeja Krzanowskiego. Partia taśmy powstała w Studio Uniwersytetu w Glasgow, głos akordeonu pozostał jedynie w szkicach. Wersja o poszerzonym tytule – Relief VIII… albo… ścieżka szeptów powstała na moją prośbę w 1999 roku i miała polegać na dotworzeniu do istniejącego nagrania taśmy partii akordeonu wg inwencji wykonawcy, stanowiącej kolaż z fragmentów innych utworów Andrzeja Krzanowskiego. Pomysł ten powstał na potrzeby festiwalu Alkagran oraz jego stałego wykonawcy – akordeonisty, Marka Andryska, a dopełnienie tytułu podpowiedział mi Maciej Janicki, wówczas jeszcze uczeń bielskiej szkoły muzycznej, obecnie związany z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Utwór ten był wykonywany również przez innych akordeonistów, przyciągając uwagę różnorodnością kolaży i sposobów relacji z taśmą. Po dwunastu latach, dzięki przygotowaniom do nagrania wszystkich Reliefów przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i spostrzegawczości wykonawcy – Macieja Frąckiewicza, okazało się, że taśma była niewłaściwa – błędnie podpisana w rzeczywistości stanowiła nagranie do Reliefu IX. Tak więc problem właściwego nagrania został rozwiązany, a Maciej Frąckiewicz z powodzeniem dokonał prawykonania Reliefu VIII  z autorską rekonstrukcją pozostawionych przez Krzanowskiego szkiców partii akordeonu. Czy utwór doczeka się też innych wykonań? To zależy już od zainteresowania akordeonistów poszukujących unikatowego repertuaru.

 * * *

Z kolei w prawykonanym tego wieczoru „Reliefie VIII” trzeba rozdzielić dwie kwestie. Taśma do utworu to oryginalna, pochodząca od Krzanowskiego warstwa powstała w studiu muzyki elektronicznej w Glasgow. Była pierwszą w jego twórczości próbą zmierzenia się z muzyką komputerową, wcześniej użyte przez artystę taśmy zawierały nagrania głosu ludzkiego (śpiew lub recytację) albo cytaty z istniejących utworów, nie stanowiły więc faktycznie kompozycji z elektroniką. Forma „Reliefu” miała tradycyjne ramy, w których najbardziej rozpoznawalnym elementem były elektroniczne wystrzały na początku i końcu. Wyraźnie kontrastowy fragment stanowiła część środkowa, która składała się z trwających, kosmicznych dźwięków. Muzyka płynęła wolno, bez napięcia, dając wrażenie transu i stając się niemal współczesnym ujęciem harmonii sfer. Z kolei warstwa akordeonu została zrekonstruowana przez Frąckiewicza na podstawie zapisków pozostawionych przez kompozytora. Stanowiły one raczej plan ogólny i szkic niż w pełni określony materiał dźwiękowy, solista musiał więc samodzielnie uzupełnić białe plamy na podstawie znajomości skal, harmonii czy fragmentów innych utworów Krzanowskiego. Całość zabrzmiała przekonująco, choć jest to oczywiście tylko jedna z propozycji, jak mógłby ostatecznie brzmieć „Relief VIII”.

Magdalena Stochniol, "Ruch Muzyczny", Zakopiańskie prawykonania


Rękopis
Autograf ołówkowy (wstępny szkic partii akordeonu) oraz taśma w posiadaniu Grażyny Krzanowskiej

Media

Nagrania

  • CD: Dixi. Works for Accordion and Electronics, Requiem Records OPUS 44
    ICO-TXT



#Relief
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.