Twórczość
Przyglądając się twórczości Andrzeja
Krzanowskiego, dostrzegamy w niej wiele wątków, symboli, efektów poszukiwań i przemyślanych
środków. Spośród jej różnorodności przebija akordeon – instrument odkrywany na nowo poprzez nietypowe brzmienie
i możliwości kształtowania dźwięku, stawiający czoła nowoczesnym trendom w
muzyce, obdarzony barwą przypominającą brzmienia elektroniczne, dzięki którym
odrzucił wreszcie kompleks niższego pochodzenia. Z ponad pięćdziesięciu utworów
na akordeon solo największym powodzeniem cieszą się: Studium III, Katedra, Preludium, Kanony oraz zbiór Kalangra
dla dzieci. Swoją obecność akordeon
zaznaczył również w kameralistyce i utworach orkiestrowych. Spośród czternastu
na zespoły akordeonowe najbardziej wymagającymi są Studium IV na dwa akordeony oraz Alkagran czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły na kwintet
akordeonowy. W utworach kameralnych o zróżnicowanej obsadzie akordeon pojawia
się w konfiguracjach od duetu po zespół o większym składzie. Audycja IV na głos recytujący, syrenę,
talerze, akordeon i dwie taśmy jest reprezentatywnym przykładem tego gatunku.
Ciekawym spostrzeżeniem jest, że w imieniu i nazwisku kompozytora występują
litery wyrazu a k o r d e o n (A N D
R z E j K R z A N
O w s K i).
Nieakordeonową kameralistykę stanowią przede
wszystkim kwartety smyczkowe i II
Symfonia na 13 instrumentów smyczkowych. Muzyka na kwartet smyczkowy
obejmuje siedem kompozycji: Kwartet I
(w wersjach A i B; druga poszerzona o instrumenty perkusyjne i taśmę),
„tradycyjne” Kwartety II i III, Reminiscenzę
B (będącą opracowaniem utworu Reminiscenza
A na akordeon, klarnet, skrzypce i wiolonczelę), Audycję VI z
towarzyszącym głosem sopranowym oraz Relief
IX z udziałem taśmy. Wartym uwagi jest również brawurowy utwór dla ośmiu
wykonawców – Con vigore – z mocno
zaznaczoną obecnością kwartetu.
Wśród kompozycji Andrzeja Krzanowskiego ważne
miejsce zajmują również utwory symfoniczne (I
Symfonia, Canti di Wratislavia), chóralne (Salve Regina, Pieśni północne) oraz opus magnum – Audycja V, nazwana przez kompozytora
metaoperą, będąca wynikiem łączenia odważnych pomysłów kompozytorskich ze
sztukami plastycznymi i wizualnymi, a także niekonwencjonalnym zachowaniem
wykonawców, polegającym m.in. na ruchu i kreowaniu akcji w ciszy, rozpylaniu
zapachów, częstowaniu publiczności cukierkami, rozrzucaniu ulotek, a także
czytaniu dwóch różnych tekstów jednocześnie.
Datowane kompozycje Andrzeja Krzanowskiego obejmują
lata 1970–1990. Powstało w tym czasie około 130 utworów. Część z nich została złożona
w cykle: pięciu akordeonowych Studiów (1973–1976),
sześciu Audycji – utworów z
wykorzystaniem m.in. głosu, taśmy, poezji, nietradycyjnego instrumentarium i
środków pozamuzycznych (1973–1982), czterech Impresji – utworów solowych i kameralnych z udziałem akordeonu
(1982–1986) oraz dziewięciu Reliefów –
utworów solowych i kameralnych o różnorodnym instrumentarium (1984–1988).
O czym jest muzyka Andrzeja Krzanowskiego? Co
przedstawia, na co wskazuje, co ma do przekazania? Z jednej strony jawi nam się
w czystej formie, pozbawionej treści pozamuzycznych (sonata, fuga, kanon), z
drugiej jest tą treścią nasycona lub sugeruje, chociażby poprzez tytuł,
pozamuzyczne skojarzenia czy inspiracje. Utwory takie, jak Canti di Wratislavia, Katedra, Alkagran czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły, Wiatr echo niesie
po polanie, Une petite pluie á Urmatt dla najmłodszej orkiestry akordeonowej, wyraźnie
wskazują na ważne miejsca w życiu kompozytora. Niemal połowę kompozycji zadedykował
przyjaciołom, wykonawcom, festiwalom czy członkom rodziny. W wielu utworach (Audycje III, IV, V) słyszalny jest
szczególny kod akustyczny – dźwięk dzwonów, lokomotyw, syren strażackich i
sygnałów karetek – tak typowy w latach 70. ubiegłego stulecia dla jego
rodzinnego miasteczka, Czechowic-Dziedzic – z rafinerią, kopalnią, kościołami i
dużą stacją kolejową. Ważnym środkiem przekazu stały się również teksty Jacka Bieriezina, Zbigniewa Doleckiego, Mieczysława
Stanclika, Sławomira Mrożka, Kazimierza Ratonia i Juliusza Słowackiego,
będące nośnikiem jego przemyśleń politycznych, egzystencjalnych oraz
kontemplacji duchowej i religijnej, a także śpiew sopranu o dużym wolumenie z
charakterystycznymi wokalizami, stanowiący niejako kobiecy symbol ziemskiego i pozaziemskiego
bytu. Pojawiające się niespodziewanie cytaty z utworów ważnych dla
Krzanowskiego kompozytorów – Albéniza, Bacha, Beethovena,
Góreckiego i Szymanowskiego – stanowią ważne dopełnienie jego artystycznej
wypowiedzi. Cytat pojawiał się również w formie autocytatu i dotyczył zarówno
wykorzystywania pewnych własnych zwrotów melodycznych (np. te same motywy taśmy
w Audycjach I–V), jak i całych
utworów w innych kompozycjach (np. Studium
III pojawia się w całości w Audycji
IV, a Salve Regina na chór
chłopięcy i organy w Audycji V).
Dwudziestoletnia aktywność twórcza Andrzeja Krzanowskiego
daje obraz sztuki złożonej, odkrywczej i nie stroniącej od trudnych rozwiązań,
a jednocześnie intrygującej, wysublimowanej i dojrzałej.
Uwaga! Utworom o powtarzających się tytułach, np. Etiuda, Kanon, Sonata zostały
nadane numery porządkowe, o ile nie uczynił tego sam kompozytor. Numery te są
umieszczone w nawiasie kwadratowym, np. Etiuda [nr 1].