Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Miniatury

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#56 Miniatury   na fortepian (1987)

Grafika dla: Miniatury (Kompozycja #56)

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
Pf

Czas trwania
ca 10'

Wydanie
PWM 2018, nr kat. 12176


Prawykonanie
25.05.1987, Łódź, wyk. Aleksandra Krzanowska - fortepian

Opis utworu

Miniatury to utwory na fortepian, będące transkrypcją utworów akordeonowych pochodzących z różnych cyklów. Tego typu zabiegi są wielokrotnie spotykane w twórczości Andrzeja Krzanowskiego (p. Salve Regina występuje w Audycji V, Studium III w Audycji IV, a Suita na fortepian zawiera utwory ze zbioru Kalangra dla dzieci na akordeon). Kompozytor pozostawił dwa zbiory Miniatur, w których odnajdujemy te same części, ale w różnym układzie.

Cykl wydany w PWM:

I. Miniatura, Adagio tranquillo – transkrypcja 3. części  Czterech nowel na akordeon (1987)
II. Mazurek, Sostenuto alla Mazurka. Rubato – transkrypcja 3. części Impresji zimowych na akordeon (1982)
III. Kolęda, Larghetto – transkrypcja 2. części Impresji zimowych na akordeon (1982). Jest to stylizowane opracowanie kolędy Gdy śliczna Panna.
IV. Taniec cygański, Larghetto cantabile – transkrypcja 4. części Czterech nowel na akordeon (1987). Za temat melodyczny posłużyło ćwiczenie przygotowane Grażynę Krzanowską na zajęcia kształcenia słuchu.

Prawykonania tej wersji dokonała w maju 1987 córka kompozytora – Aleksandra Krzanowska.

W drugim cyklu obok Mazurka (cz. III) i Kolędy (cz. IV) pojawiły się Fantazja (cz. I) i Ballada (cz. II).


Rękopis
Autograf atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach



#miniatury #fortepian
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.