
Trzy utwory
Trzy utwory na obój i trąbkę należą do ważniejszych kompozycji wczesnego okresu
twórczości. Taki zestaw instrumentów nie był powszechnie wykorzystywany. Pewne
podobieństwo barwy, a jednocześnie odrębne i specyficzne dla tych instrumentów,
typowe skojarzenia melodyczne pozwoliły Krzanowskiemu uczynić z nich „dobro
wspólne” poprzez wprowadzenie ich naprzemiennie do partii obu instrumentów.
Interwał budujący motywikę części pierwszej – kwarta (również tryton i sekunda)
wprowadza narrację sygnałową, znaną głównie z literatury na trąbkę. Tutaj jest
ona jednak wzbogacona przez poddanie jej nowoczesnej pracy kompozytorskiej
dotyczącej przebiegu i zapisu czasowego, a także dialogu obu instrumentów –
zarówno w zakresie dłuższych brzmień, jak i ornamentalnych figur. Trójczłonowa część
druga – cantabile, con passione,
cantabile – eksponuje myśli muzyczne złożone z łukowych melodii w
zewnętrznych ogniwach i krótkich struktur, powtarzanych w wielu wariantach. W
części finałowej oba instrumenty tworzą już bardziej jednorodną miksturę. Zapis
pozwala wykonawcom na w miarę swobodne kształtowanie swojej partii pod względem
czasowym, jednak z poszanowaniem ogólnych wytycznych zawartych w
partyturze.
#obój #trąbka