Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Trzy utwory

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#124 Trzy utwory   na obój i trąbkę (1972)

Grafika dla: Trzy utwory (Kompozycja #124)

@YouTube

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
Ob, Tr

Czas trwania
ca 8'

Wydanie
PWM 1980, facs. autografu, nr kat. 8322


Dedykacja
Stanisławowi Malikowskiemu i Jerzemu Gonczorowskiemu

Prawykonanie
13.03.1974, Katowice, VIII Śląska Trybuna Kompozytorów, wyk. Wenancjusz Szołtysik – obój, Zbigniew Zatorski – trąbka

Opis utworu

Trzy utwory na obój i trąbkę należą do ważniejszych kompozycji wczesnego okresu twórczości. Taki zestaw instrumentów nie był powszechnie wykorzystywany. Pewne podobieństwo barwy, a jednocześnie odrębne i specyficzne dla tych instrumentów, typowe skojarzenia melodyczne pozwoliły Krzanowskiemu uczynić z nich „dobro wspólne” poprzez wprowadzenie ich naprzemiennie do partii obu instrumentów. Interwał budujący motywikę części pierwszej – kwarta (również tryton i sekunda) wprowadza narrację sygnałową, znaną głównie z literatury na trąbkę. Tutaj jest ona jednak wzbogacona przez poddanie jej nowoczesnej pracy kompozytorskiej dotyczącej przebiegu i zapisu czasowego, a także dialogu obu instrumentów – zarówno w zakresie dłuższych brzmień, jak i ornamentalnych figur. Trójczłonowa część druga – cantabile, con passione, cantabile – eksponuje myśli muzyczne złożone z łukowych melodii w zewnętrznych ogniwach i krótkich struktur, powtarzanych w wielu wariantach. W części finałowej oba instrumenty tworzą już bardziej jednorodną miksturę. Zapis pozwala wykonawcom na w miarę swobodne kształtowanie swojej partii pod względem czasowym, jednak z poszanowaniem ogólnych wytycznych zawartych w partyturze.    


Rękopis
Dwa autografy atramentowe w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach



#obój #trąbka
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.