
Trzy medytacje
Wydawałoby się, że Trzy medytacje poprowadzą słuchacza i
wykonawcę w stronę oczyszczenia czy zespolenia z bóstwem lub innym jestestwem, ale
tak się nie dzieje. Ten rozbudowany i niezwykle dramatyczny utwór stanowi
raczej walkę z „demonami przeszłości” bądź wskazuje na chęć wyzwolenia się z
krępujących kagańców. Część I – Largo – rozwija się na niespokojnych,
punktowanych motywach i figurach ornamentalnych, utrzymana w głośnej dynamice.
Pewne uspokojenie przynosi początek medytacji
drugiej, ale i tu niepokój tworzą wibrata, tremolanda, klastery oraz duże
falowania dynamiczne. Dzieło kończy Fuga
poprzedzona nasyconym brzmieniowo Preludium
granym con fuoco. Nie jest to fuga o
typowym schemacie formalnym. Struktury tematyczne często wplecione są w plany
towarzyszące, tworząc, jak to nazwał kompozytor, Fugę quasi una fantasia.
I. Largo
II. …Lento
III. Preludium i Fuga quasi una fantasia
Medytacja III – Preludium i Fuga była utworem obowiązkowym podczas II Ogólnopolskiego Konkursu Akordeonowego w Czechowicach-Dziedzicach w 2004 roku.
#Medytacje #Fuga