
Capriccio
Capriccio jest kompozycją poszukującą nowych
możliwości brzmieniowych akordeonu poprzez wykorzystanie dudnień akustycznych
powstałych przy użyciu najwyższego rejestru instrumentu. Naprzemienne
generowanie ciągłego, wysokiego dźwięku o dowolnej długości, nakładających się
pasm dźwiękowych i stereofonicznych repetycji wywołuje skojarzenia z muzyką
elektroniczną, która pod koniec lat siedemdziesiątych była coraz bliżej pola
zainteresowań Krzanowskiego. Wg słów kompozytora: „Capriccio zostało skomponowane w oparciu o formę ronda, którego
refren stanowią spiętrzenia trytonów, a w kupletach przeważają następstwa
sekundowo-septymowe”.
Na współczesnych (doskonalszych) akordeonach efekty dźwiękowe zaproponowane
przez Krzanowskiego są trudne do uzyskania, toteż utwór powinien być wykonywany
jedynie na instrumentach, które umożliwiają uzyskanie wymaganego brzmienia .
Prawykonania
utworu dokonał kompozytor podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki
Współczesnej „Musica ’83” w Strasbourgu(to tam zaprzyjaźnił się z Yvonne i
Andrew Lobsteinami, którym kompozycję tę dedykował).
#capriccio