Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Studium I

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#101 Studium I   na akordeon i orkiestrę (1973)

Grafika dla: Studium I (Kompozycja #101)

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
solo: Acc 2 0 2 2[CBsn.CBsn] — 4 2 2 0 — 5Perc — Strings (12 0/8/6/4)

Czas trwania
12'

Wydanie
PWM 1998, nr kat. 9877; Wyciąg fortepianowy w: IV Księga na akordeon, PWM 1985, s .12-14, nr kat. 8609


Materiały wykonawcze
partytura, głosy


Prawykonanie
19.09.1998, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, wyk. Marek Andrysek – akordeon, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit

Opis utworu

W 1973 Andrzej Krzanowski był studentem kompozycji w klasie Henryka Mikołaja Góreckiego. Zafascynowany twórczością mistrza odnalazł w jego Ad Matrem i II Symfonii drogowskaz dla swojej wypowiedzi artystycznej. W tym roku powstają pierwsze części dwóch cyklów. Są to słowno-muzyczne Audycje I i II (skomponował ich sześć) oraz Studium I na akordeon i orkiestrę (cykl zakończyło Studium V).
Studium I to studium brzmień pentachordalnych, które tworzą aurę harmoniczną niezwykle jednolitą i czystą. Zwrot ku koncepcjom koncertu barokowego jest w utworze zauważalny. Akordeon często zespala się z orkiestrą bądź prowadzi z nią dramatyczny dialog. Nie usłyszymy tu jednak wirtuozowskich popisów i polifonicznych meandrów. Z małej komórki sekundowej Krzanowski rozwija melodie na kształt głosu sopranowego w utworach jego profesora. Z dwóch interwałów: sekundy i trytonu buduje melos i choros. Silne kontrasty wyrazowe przeprowadza wprost, na zasadzie zestawiania dwóch myśli: „wielkiej morskiej ciszy duszy” i rozdartego aż do bólu krzyku. I kończy ukojeniem – boskim, pełnym nadziei akordem Fis-dur rozświetlonym szeregiem pentatonicznym.
Powstanie Studium I poprzedziły Pieśni północne na chór do tekstu Kazimierza Ratonia, po nim powstała kantata De profundis. Wszystkie trzy dotykają problematyki śmierci i przemijania. Pół roku po skomponowaniu Studium I umiera matka Andrzeja Krzanowskiego. Po kilkunastu latach wątki te powracają w III Kwartecie smyczkowym i ostatnich Reliefach...

 Grażyna Krzanowska, komentarz do utworu w książce programowej XLI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień – PÓŁNOC 1998, s. 63-64.



Rękopis
Autograf atramentowy i ołówkowy, wyciąg fortepianowy oraz głos solowy w Bibliotece Głównej Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Media

Nagrania

  • CD: Andrzej Krzanowski. Studies - Groomy Bellows: Dawid Rydz, Adam Maksymienko, Marcin Waszczyk, Tobiasz Urbaniak i Piotr Zembroń - akordeony; Aleksandra Krzanowska-Pietruś - fortepian; SAP / Requiem Records
    ICO-MEDIA ICO-TXT



#Studium
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.