Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Salve Regina

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#89 Salve Regina   wersja B na chór chłopięcy lub żeński a cappella (1981)

Grafika dla: Salve Regina (Kompozycja #89)

@YouTube

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
SI, SII, AI, AII

Czas trwania
ca 8'

Wersja językowa słów
Lat.

Autorzy słów
św. Herman z Reichenau

Tekst

Salve Regina, Mater misericordiae, vita, dulcedo et spes nostra, salve. Ad te clamamus, exsules filii Hevae. Ad te suspiramus gementes et flentes in hac lacrimarum valle. Eia ergo, advocata nostra, illos tuos misericordes oculos ad nos converte. Et Jesum, benedictum fructum ventris tui, nobis post hoc exsilium ostende. O clemens, o pia, o dulcis Virgo Maria. 


Wydanie
PWM 1988, nr kat. 8947


Dedykacja
Pamięci moich Rodziców

Prawykonanie
27.03.1982, Filharmonia Śląska – Katowice, wyk. chór żeński Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach, dyr. Mirosława Knapik

Nagrody
Nagroda muzyczna Fryderyk w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna oraz nominacja do nagrody Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej za album "Camerata Silesia sings Silesian Composers vol.1", 2020 (nagranie m.in. Salve Regina)

Opis utworu

[…] Co jest tak zajmującego czy wręcz uderzającego w tej kompozycji? Sposób, w jaki kompozytor opracowuje tekst. Nie pozbawia go znaczenia, nie tuszuje wydumaną muzyką, a dźwięki jedynie uwypuklają jego piękno. W związku z tym operuje raczej krótkimi motywami, co zresztą charakterystyczne dla jego warsztatu (jak i dla twórczości H. M. Góreckiego, którego Krzanowski był uczniem). Ważne są dla niego współbrzmienia, barwa, ostateczne wrażenie. Początkowo akordy znajdują są w bliskich relacjach między sobą, natomiast na plan pierwszy zdecydowanie wybija się głos sopranowy. Harmonika sama w sobie jest bardzo interesująca. Krzanowski korzysta z tradycyjnych współbrzmień, ale dodaje do nich barwiące składniki, które mocno wpływają na ostateczny kształt utworu. Specyficzna aura brzmieniowa kreowana jest przez taki, a nie inny aparat wykonawczy. Tutaj jest to chór żeński, który w doskonały sposób oddaje charakter kompozycji. Rytmika jest raczej jednostajna, swobodna. Ważnym czynnikiem formotwórczym jest dynamika, którą Krzanowski potrafi doskonale rozplanować. W zasadzie ogranicza się do dynamiki piano (cicho), która skłania słuchacza do skupienia i pobożnej modlitwy. Kompozytor ma tę zdolność do kreowania bardzo interesującej kompozycji w oparciu o zastosowanie niewielu środków. Istotną rolę w tym utworze odgrywa czas. Każda pauza, cezura jest tutaj muzyką, chwilowym zawieszeniem ułatwiającym kontemplację tekstu. Jest jak apel kompozytora, który mówi: nie dźwięki, a słowa są tutaj nadrzędne! I ta muzyka Krzanowskiego pomaga wsłuchać się w istotę słów Salve Regina, a nawet lepiej je zrozumieć. Nawet jeśli nie znamy innych kompozycji Andrzeja Krzanowskiego, to po wysłuchaniu tego jednego utworu możemy dojść do wniosku, że wyszedł on spod pióra człowieka wierzącego, wrażliwego, pragnącego zapewnić słuchaczowi prawdziwie eufoniczne brzmienia. A to idzie w parze z żarliwą modlitwą. Bo oprócz walorów muzycznych ponad wszystko na pierwszy plan wysuwa się tekst, który podawany jest słuchaczowi w towarzystwie wyśmienitej muzyki...

Karolina Ryczek, Modlitwa zapisana dźwiękami – Salve Regina Andrzeja Krzanowskiego 

[…] Wyrazistość podania tekstu stanowi dla kompozytora priorytet, a służy podobnemu celowi półnutowy, recytatywny układ rytmiczny, a także nieabsorbująca uszu i intelektu harmonika. Oczywiście słyszymy za sprawą dysonansowych dźwięków barwiących, że jest to dzieło XX-wieczne, zaraz jednak, z ducha modalne, współbrzmienia stanowią wektor juz na początku zanurzający wyobraźnie słuchacza w continuum dalekich tradycji tej antyfony.
Anielskość kolorów uzyskana głosami wysokimi, przed-mutacyjnymi lub żeńskimi, pozwala na skojarzenie z obrazem Rafaela pod tymże tytułem. Poświęcona „Pamięci moich Rodziców” muzyka pnie się i czasem dynamizuje, lecz istotne są wszelkie chwile oddechu czy namysłu, pauzy i cezury, modlitewna wymowa owego ściszonego jakby, jednocześnie wewnętrznego i otwartego na Niebiosa piano.[…]

Bożena Gieburowska, książeczka dołączona do płyty Camerata Silesia sings Silesian Composers, Towarzystwo Muzyczne im. Andrzeja Krzanowskiego w Katowicach, 2018



Rękopis
Autograf atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Uwagi

Utwór jest wersją Salve Regina na chór chłopięcy i organy. Materiałem słownym jest średniowieczna antyfona łacińska.

W 2020 roku na zamówienie Kwartetu Śląskiego Grażyna Krzanowska dokonała opracowania na kwartet smyczkowy.


Media

Nagrania

  • CD: Camerata Silesia sings Silesian Composers vol.1, Towarzystwo Muzyczne im. Andrzeja Krzanowskiego, Musicon TPMCD 01
    ICO-MEDIA ICO-TXT



#salve regina #chór
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.