
Relief IV
„Relief IV” […] jest jednym z ogniw tworzonego od kilku lat cyklu miniatur przeznaczonych na instrumenty solowe i małe zespoły kameralne, w których próbuję eksperymentować w zakresie barwy i architektoniki.
Andrzej Krzanowski, tekst autorski w książce programowej XVI Festiwalu Muzyki Współczesnej, Wrocław, 1988
Andrzej
Krzanowski w komentarzu zamieszczonym w książce programowej XVI Festiwalu
Muzyki Współczesnej we Wrocławiu w 1988 wskazał na próby eksperymentowania w
zakresie barwy i architektoniki w całym cyklu Reliefów. W przypadku Reliefu IV eksperyment ów dotyczy przede
wszystkim wyboru instrumentarium: sopranu – głosu o rozległej skali (h–des3)
i dzwonów, które w takim zestawieniu występują niezwykle rzadko. Obie partie łączy podobieństwo materiału dźwiękowego, wynikającego z
zastosowania interwaliki sekundowo-trytonowej, a także motywika
melodyczno-rytmiczna. Wokaliza ad libitum sopranu i
„śpiewające” dzwony, dopełniając się, tworzą niezwykłą i nasyconą opowieść o
zadumie, tęsknocie i pragnieniach.
Utwór został skomponowany na
zamówienie Małgorzaty Armanowskiej.
Nagrania
#relief #sopran #dzwony rurowe #perkusja