Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Audycja IV

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#8 Audycja IV   wg poezji Zbigniewa Doleckiego na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i taśmy (1975)

Grafika dla: Audycja IV (Kompozycja #8)

@YouTube

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
Recit, Acc, 4 Pt, Sir, 2 nastri

Czas trwania
ca 18'

Wersja językowa słów
pol.

Autorzy słów
Zbigniew Dolecki

Tekst

Sofrosine (fragmenty):

Ta wielka m o r s k a  c i s z a  d u s z y
jest wciąż obecna choć tak daleka
jej tchnienie oddech wszystkich mórz
Jak bicie serca Boga
A kto był do końca nie objęty przez łaskę
Tego imię zmywały z księgi bytu fale…


Wydanie
PWM 1979, facs. autografu, nr kat. PWM 8253


Materiały wykonawcze
partytura


Dedykacja
dedykuję II Festiwalowi Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli

Prawykonanie
15.05.1976, Stalowa Wola, II Festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu, wyk. Andrzej Krzanowski – akordeon, Grażyna Krzanowska – syreny, Zbigniew Subel – talerze, Aleksander Lasoń – taśmy, Józef Frakstein – recytacja

Opis utworu

Audycja IV jest szczególnym ogniwem łączącym poprzez wspólną ideę dwa ważne cykle: akordeonowe Studia z Audycjami. Studium III (patrz: opis) – utwór na akordeon solo – stanowi główną warstwę muzyczną Audycji IV. Na jej tle rozgrywa się akcja złożona z typowych dla Audycji I–III elementów: repetycji dwóch sekundowych motywów nagranych na taśmy, wprowadzenia nietypowego instrumentarium (syrena, talerze–- również z dźwiękami wydobywanymi smyczkiem) i przede wszystkim recytowanego tekstu – nośnika przesłania ideowego, traktowanego, jak twierdził kompozytor, na równi z muzyką. Wiersz Doleckiego, będący osobistym wyznaniem, niosącym ponadczasowe myśli i prawdy, jest uzupełniony dramatycznym zawołaniem: „serce” (pierwotnie – „mamo”), tym bardziej przejmującym, że wprowadzonym po pauzie generalnej. W kompozycji odnajdujemy motywy i fragmenty dzieł znaczących dla kompozytora mistrzów: Henryka Mikołaja Góreckiego (II Symfonia), Jana Sebastiana Bacha (Fuga g-moll z cyklu Ośmiu małych preludiów i fug na organy), Ludwiga van Beethovena (II część Sonaty E-dur op. 14 nr 1). Ich wspólną cechą jest sekundowy, łukowy kształt melodyczny. Te mniej lub bardziej ukryte nawiązania dopełnia wprowadzenie autocytatu w postaci całego Studium III w partii akordeonu, jako integralnego planu Audycji IV.


Rękopis
Autograf ołówkowy i atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Media

Nagrania

  • CD: A tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto, Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku, Requiem Records OPUS 28
    ICO-TXT
  • Internet: Audycja IV
    ICO-MEDIA



linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.