
Relief II
Cykl 9 Reliefów, powstały w latach 1984–1989,
a więc w ostatnim okresie życia Andrzeja Krzanowskiego, jest kolejnym dowodem
na jego zainteresowanie sztukami plastycznymi, które wykorzystywał w swojej twórczości. Technika rzeźbiarska,
pozwalająca tworzyć płaskorzeźby o różnym stopniu wypukłości, dla której tak
ważne jest tworzywo, w Reliefie II znajduje swoje wierne
odbicie. Akordeon bowiem stwarza takie możliwości kształtowania dźwięku,
dynamiki, barwy i artykulacji, że przy prowadzonej w tym utworze narracji,
polegającej na rozszerzaniu i zawężaniu pasm dźwiękowych, oraz na konsekwentnej
obróbce tworzywa (skali półton – cały ton), powstaje „relief muzyczny”. Nie
jest to dzieło dramatyczne ani wirtuozowskie. Czas płynie powoli na niskich,
subtelnie zmieniających się poziomach dynamicznych, ścieżki dźwięków tworzących
pasma o różnej gęstości zapisane są wyłącznie za pomocą poziomych linii,
rozpiętych na odmierzających czas regularnych kreskach taktowych, a statyczny
przebieg wzbogacany jest tylko wibracjami. Dźwięki kolejno nakładają się na
siebie i znikają, czasami występują w imitacji, a samodzielne akordy pojawiają
się incydentalnie. Kontemplacja czasu, wielopoziomowość, subtelność i…
dedykacja znakomitemu kompozytorowi japońskiemu, Toshiowi Hosokawie, wyjaśniają
potoczną nazwę tego utworu – „japoński”.
W 2017 roku Dariusz Przybylski opracował utwór na organy.
#relief #japoński