Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Relief II

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#78 Relief II   na akordeon (1985)

Grafika dla: Relief II (Kompozycja #78)

@YouTube

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
Acc

Czas trwania
5'

Wydanie
VI Księga na akordeon, PWM 1992, s. 13 – 19, nr kat. 9047


Dedykacja
To Toshio Hosokawa

Prawykonanie
28.09.1994, IV Muzyczne Spotkania Młodych Alkagran’94, Bielsko-Biała, wyk. Unisono Ensemble – Zespół Jednego Dnia stworzony na specjalne wykonanie Reliefu II w wersji kameralnej, improwizowanej i uprzestrzennionej (Marek Andrysek, Janusz Pater, Piotr Słociński, Ludwik Skrzypek, Waldemar Wróblewski – akordeony, Beata Płoska – altówka, Daniel Birczyński – perkusja)

Opis utworu

Cykl 9 Reliefów, powstały w latach 1984–1989, a więc w ostatnim okresie życia Andrzeja Krzanowskiego, jest kolejnym dowodem na jego zainteresowanie sztukami plastycznymi, które wykorzystywał  w swojej twórczości. Technika rzeźbiarska, pozwalająca tworzyć płaskorzeźby o różnym stopniu wypukłości, dla której tak ważne jest tworzywo, w Reliefie II znajduje swoje wierne odbicie. Akordeon bowiem stwarza takie możliwości kształtowania dźwięku, dynamiki, barwy i artykulacji, że przy prowadzonej w tym utworze narracji, polegającej na rozszerzaniu i zawężaniu pasm dźwiękowych, oraz na konsekwentnej obróbce tworzywa (skali półton – cały ton), powstaje „relief muzyczny”. Nie jest to dzieło dramatyczne ani wirtuozowskie. Czas płynie powoli na niskich, subtelnie zmieniających się poziomach dynamicznych, ścieżki dźwięków tworzących pasma o różnej gęstości zapisane są wyłącznie za pomocą poziomych linii, rozpiętych na odmierzających czas regularnych kreskach taktowych, a statyczny przebieg wzbogacany jest tylko wibracjami. Dźwięki kolejno nakładają się na siebie i znikają, czasami występują w imitacji, a samodzielne akordy pojawiają się incydentalnie. Kontemplacja czasu, wielopoziomowość, subtelność i… dedykacja znakomitemu kompozytorowi japońskiemu, Toshiowi Hosokawie, wyjaśniają potoczną nazwę tego utworu – „japoński”.


Rękopis
Autograf atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Uwagi

W 2017 roku Dariusz Przybylski opracował utwór na organy.




#relief #japoński
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.