
Rapsodia
Rapsodia na akordeon jest kompozycją
napisaną wspólnie z moim mężem, Andrzejem Krzanowskim, w 1983 roku. Był to czas
po większym niż zwykle zainteresowaniu muzyką Karola Szymanowskiego, którego
rok wcześniej obchodzona 100. rocznica urodzin nie pozwalała o niej zapomnieć i
zmuszała do głębszych studiów nad jego partyturami i językiem muzycznym.
Oczywiście akordeonu w twórczości Szymanowskiego nie znajdujemy, ale sporo jego
fraz, zwłaszcza poddanych polifonizacji i szczególnym zabiegom rytmicznym
wydaje się być dla akordeonu odpowiednia i ciekawa. Ostatni „Mazurek” z op. 50 Karola
Szymanowskiego, będący inspiracją do stworzenia w 1982 roku przez Andrzeja
natchnionej Audycji VI, ma i w Rapsodii swoje przetworzenie. Zgodnie z założeniami tej formy i znaczeniem
nazwy rapsodia jest „tkaną pieśnią”, wyrastającą z korzeni ludowych i
wykorzystującą swobodną narrację. Udział Andrzeja w tej kompozycji dotyczył
głównie regestracji i zapisu. Prawykonanie Rapsodii miało miejsce 1
października 1983 podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica
‘83” w Strasburgu na zakończenie recitalu akordeonowego Andrzeja Krzanowskiego.
Grażyna
Krzanowska, Książka programowa XXV Jesiennego Festiwalu Muzycznego Alkagran,
2020
Utwór wszedł w skład Fantazji w czterech częściach jako część II.
Kompozycja ta była utworem obowiązkowym podczas XI Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach w 2020.
#rapsodia