Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Audycja III

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#7 Audycja III   wg poezji Jacka Bierezina na aktora, sopran, 2 akordeony, saksofon barytonowy, trąbkę, gitarę elektryczną, perkusję i taśmę (1974)

Grafika dla: Audycja III (Kompozycja #7)

@YouTube

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
S solo-Rec-000(1sxf)0-0100-batt (13esec) 2acc chit el.-tape-5 lighting projectors

Czas trwania
ca 18'

Wersja językowa słów
pol.

Autorzy słów
Jacek Bierezin

Tekst

Emigracja (fragmenty):

Śpieszyłem się bardzo żeby zdążyć na statek pijany

który odchodził z dworca wschodniego o godzinie 6.40

Walizka była spakowana Potrzebowałem tylko trochę książek

jak każdy zwykły choć myślący człowiek

Po zanegowaniu związków przyczynowo-skutkowych

rewolucji w sferze świadomości oraz piękna i szczęścia

(patrz księgi Sankhja: ten kto potrafi rozróżniać

uważa ludzkie szczęście za rodzaj cierpienia)

nic mnie nie łączyło z tym miastem

Na moje pytanie jak daleko stąd do Indii

milicjant odpowiedział twierdząco

a przede wszystkim zgłosił poważne pretensje

o to że przestałem pisać wiersze

pozbawiając go tym samym życia wewnętrznego

Na ulicy tramwaje jazgotały radośnie

Syzyf toczył swój kamień Rozwożono mleko

Na pozór wszystko wyglądało normalnie

My jak zresztą wszyscy zwyczajni niewolnicy

nie przekraczający ładu ustalonych porządków

mający za sobą dwudziestowiekowe doświadczenia

udawaliśmy że nic się nie stało

i czekaliśmy na przyjście nowych barbarzyńców

Wczorajszego wieczoru wyrokiem sumienia

odebrałem sobie prawo do wewnętrznej emigracji.

Nie bez wysiłku zamknąłem za sobą ciężkie drzwi

jedynego niemożliwego wyjścia

Próbowałem zająć się czymś zwyczajnym i na początek

starłem ślady krwi z kilkuset zabitych książek

Tradycyjne metody przezwyciężenia poczucia osamotnienia

znane mi z lektury Fromma i praktyki życia

tym razem nie zdały egzaminu (jak zresztą przewidywałem)

Zacząłem czytać rozkład jazdy niepewny

czy  zwracać uwagę na przyjazdy czy na odjazdy pociągów.

Zdarzyło się to wszystko jednego zimowego wieczoru

gdy bezradność słów zajrzała mi prawdą w oczy

Teraz śpieszyłem się żeby zdążyć na statek pijany

który odchodził z dworca wschodniego o godzinie 6.40

chociaż wiedziałem że nie ma już żadnych statków pijanych

że pewne podróże są jak zawsze niemożliwe

Podróż do kresu nocy i milczenia miała smak krwi

a jednak z kątów wyłaziła ciągle nędza codzienności

Nadal nie mogłem zrozumieć chociaż wiele wiedziałem

Torturowane pióro uparcie odmawiało zeznań

Wreszcie buchnęło światło z otwartych żył


Materiały wykonawcze
partytura, głosy


Prawykonanie
19.09.2000, XLIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Warszawa, wyk. Adam Ferency – aktor, Magdalena Szostak – sopran, Adam Szymczyk – trąbka, Robert Czmok – saksofon barytonowy, Marek Andrysek – akordeon, Jerzy Sieczka – akordeon, Sławomir Witkowski – gitara elektryczna, Studio Młodych Towarzystwa Sztuki Perkusyjnej, Jarosław Mamczarski – taśmy, Małgorzata Dziewulska – aranżacja sceniczna, dyr. Szymon Bywalec

Opis utworu

Utwór jest kontynuacją Audycji I i Audycji II z 1973 roku. W porównaniu z poprzednimi ogniwami cyklu kompozytor rozszerzył tu obsadę wykonawczą, poza recytacją wprowadza głos sopranowy, grupę instrumentów dętych uzupełnia trąbką i saksofonem, rozbudowuje aparat perkusyjny. Oprócz tradycyjnego instrumentarium zostały wprowadzone również elementy audiowizualne – projekcja z pięciu ruchomych rzutników obrazu krzyża na tle ołtarza lub przyrody z wykorzystaniem kolorów: błękitnego, czerwonego, fioletowego, czarnego i żółtego. Dramatyzm Audycji III został niezwykle wzmożony poprzez skandowanie z jednoczesną akcją rzutników eksklamacji „szczęście cierpienia”, uzupełnioną szaleńczą partią sopranu, a poruszającego dopełnienia dokonuje w finale odtworzenie 18 taktów drugiej części II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego ze słowami luminaria magna solem in potestatem diei, po tekście kończącym wiersz Bierezina: Wreszcie buchnęło światło z otwartych żył.

 

[…] Nietrudno odgadnąć, dlaczego Krzanowskiego zafrapowały teksty Bierezina. Znalazł w nich wyraz własnych niepokojów, rozterek, rozdarcia między prozą życia i światem marzeń, pragnień, wartości idealnych. I oto w konfrontacji z tak wyrazistymi, jednoznacznymi w wymowie tekstami, których cały walor zawiera się w treści, a nie w wysublimowanej „artystyczności”, muzyka okazuje się czymś nieporównanie głębszym, bogatszym, pełniejszym. Nie jest wcale ilustracją poezji, ekspresyjnym tłem tekstu, lecz jego treściowym i ideowym dopełnieniem. […]

Leszek Polony, Podmiot liryczny Audycji Andrzeja Krzanowskiego, W kręgu muzycznej wyobraźni, PWM 1980


Rękopis
Autograf atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach



#Audycja #Emigracja
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.