
Partita
Kompozycja powstała podczas studiów, w 1973 roku. Kształt ostateczny
przyjęła po kilku korektach, zmianie układu części oraz wprowadzeniu
dodatkowych intermezzów.
Wersja z 1973: I. Preludium, II. Nokturn, III. Ostinato, IV. Fughetta, V.
Chorał, VI. Postludium
Wersja z 1975 (ostateczna):
I. Preludium
Intermezzo I
II. Ostinato
Intermezzo II
III. Nokturn
Intermezzo III
IV. Chorał
V. Postludium
Preludium ma charakter figuracyjny i wprowadza
szereg jednoczesnych, regularnych i nieregularnych, podziałów ćwierćnuty. W
wersji wcześniejszej brakuje solowego wstępu klarnetu. W Ostinato ciekawy jest zamysł figury ostinatowej, która nie jest
prowadzona w jednym z głosów, lecz w sposób punktualistyczny pnie się poprzez
kolejne instrumenty, by skończyć się nisko trzydźwiękową figurą. Nokturn to część płynąca swobodnie, nie
poddana pulsacji. W odcinku środkowym pojawia się ruchliwe, kontrastujące agitato. Chorał buduje swoje spokojne przebiegi głównie z nut repetowanych,
a końcowe Postludium (w wersji z 1973
roku nazwane Finałem) wprowadza
zarówno jednoczesną grę trzech instrumentów w oktawach, jak i bardziej swobodne
wykonawstwo ad libitum. Pod koniec
tej części można zauważyć subtelne nawiązanie do fragmentów części I.
Wprowadzone intermezza to solowe prezentacje poszczególnych instrumentów: fagotu
(Intermezzo I), klarnetu (Intermezzo II) i oboju (Intermezzo III).
W wersji wcześniejszej znalazła się również obfitująca
w tryle i figuracje Fughetta.
Nagrania
#partita #obój #klarnet #fagot