Jedenaście utworów
Drwal
Przez blisko pięćdziesiąt lat chodził do lasu z siekierą na plecach i polował na drzewa. Drżały przed nim nawet okoliczne dęby.
Pewnego
razu oczy podciętej sosny zachmurzyły się i spadła z nich ulewna żywica. Od tej
pory drwal nie sypiał po nocach, rzucił pracę i o mało nie utopił się w jałowcówce.
Przestał nawet rozmawiać z żoną i z siekierą. Któregoś dnia zwalił się z nóg.
Kiedy
przyszedłem i przyłożyłem ucho do jego piersi, nie miałem już wątpliwości.
Przedtem nikt się nie domyślał, że pod tymi gałęziami żył i sękami żeber – biło serce.
11 utworów na
orkiestrę dziecięcą to zbiór krótkich kompozycji przeznaczonych na różne składy
wykonawcze. W orkiestrze mogą grać zarówno muzycy zaawansowani, jak i
początkujący. Utwory, z założenia proste, stanowią wspaniałe studium
fakturalne. Nasz dzień, Marsz i Walczyk to proste melodie z akompaniamentem. Synkopy i Bagatela stanowią
przykłady zespołowej gry akordowej. Układy polifonizujące występują w Melodii (dialog), Śpiewach (cały szereg kanonów), Audycji
II i Fudze
(wielopłaszczyznowość). Dwa Ćwiczenia
są po prostu rytmicznymi etiudami. Znamienny jest układ utworów: 5 + 1 + 5,
pięć kompozycji kilkugłosowych (na dwa lub trzy instrumenty), w środku Audycja II (jedyny utwór z głosem
recytującym) i pięć kolejnych kompozycji o rozbudowanej obsadzie wykonawczej.
Pod względem materiału dźwiękowego utwory te nie są jednolite i operują różnymi
sposobami jego organizacji: diatoniką, swobodną tonalnością dwunastodźwiękową,
strukturalizmem interwałowym. Duże zróżnicowanie występuje również w warstwie
rytmiczno-metrycznej. Większość utworów wymaga wprawy rytmicznej i pewnej
dojrzałości wykonawczej. Partie instrumentalne są jednak tak napisane, że w
zespole mogą brać udział również muzycy mniej zaawansowani. Kompozycja ta nigdy
nie została wykonana w całości.
I. Melodia ca 2’30”
II. Nasz dzień ca 2’40”
III. Synkopy ca 3’20”
IV. Ćwiczenie I ca 1’
V. Ćwiczenie II ca 40”
VI. Audycja II wersja
B ca 5’
VII. Marsz ca 1’30”
VIII. Walczyk ca 1’30”
IX. Śpiewy ca 4’
X. Fuga ca 3’30”
XI. Bagatela ca 2’
Trzy spośród 11 utworów są opracowaniem wcześniejszych kompozycji: Audycja II (wersja B) – Audycji II (1973), Fuga – Fugi na kwintet akordeonowy (1979), Bagatela – Bagateli nr 3 z cyklu 4 Bagatel na akordeon (1979).
Pełna obsada wykonawcza: 3 flety proste, 2 melodyki (sopranowa i altowa), 2 pary dzwonków chromatycznych (sopranowe i altowe), obój, akordeon, gitary, perkusja (tam-tam, klawes, okaryny, pudełka akustyczne, bębenek, janczary, trójkąty, kotły, kastaniety, marakasy, bębenek baskijski, syrena, klaskanie, kląskanie językiem, gwizd, tupanie), skrzypce, wiolonczela, kontrabas, recytator.