Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Jedenaście utworów

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#38 Jedenaście utworów   na orkiestrę dziecięcą (1981)

Grafika dla: Jedenaście utworów (Kompozycja #38)

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
3Fl a becco, 2Mel, 2Camp, Ob, Acc, Chit, Batt, Vn, Vc, Cb, Rec

Czas trwania
ca 28'

Wersja językowa słów
pol.

Autorzy słów
Jacek Bierezin (część / part VI)

Tekst

Drwal

Przez blisko pięćdziesiąt lat chodził do lasu z siekierą na plecach i polował na drzewa. Drżały przed nim nawet okoliczne dęby.

Pewnego razu oczy podciętej sosny zachmurzyły się i spadła z nich ulewna żywica. Od tej pory drwal nie sypiał po nocach, rzucił pracę  i o mało nie utopił się w jałowcówce.
Przestał nawet rozmawiać z żoną i z siekierą. Któregoś dnia zwalił się z nóg.

Kiedy przyszedłem i przyłożyłem ucho do jego piersi, nie miałem już wątpliwości. Przedtem nikt się nie domyślał, że pod tymi gałęziami żył i sękami żeber – biło serce.


Wydanie
Nasz Dzień [w:] "Poradnik Muzyczny", 1983 nr 1, dodatek nutowy, s. 12-14; Synkopy [w:] "Poradnik Muzyczny", 1983 nr 6-7, dodatek nutowy, s. 9-12; Walczyk [w:] "Poradnik Muzyczny" 1987 nr 9, dodatek repertuarowo-metodyczny, s. 2-11; Marsz [w:] "Poradnik Muzyczny", 1988 nr 12, dodatek repertuarowo-metodyczny, s. 2-10.


Prawykonanie
Marsz i Walczyk, 27.05.1986, Katowice, wyk. studenci Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Katowicach; Ćwiczenie I i Ćwiczenie II, 29.09.1994, Czechowice-Dziedzice, IV Muzyczne Spotkania Młodych Alkagran 1994, wyk. Zespół perkusyjny Państwowej Szkoły Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Stalowej Woli; Fuga i Bagatela, 1.10.1996, Czechowice-Dziedzice, Jesienny Festiwal Muzyczny Alkagran 1996, wyk. Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach.

Opis utworu

11 utworów na orkiestrę dziecięcą to zbiór krótkich kompozycji przeznaczonych na różne składy wykonawcze. W orkiestrze mogą grać zarówno muzycy zaawansowani, jak i początkujący. Utwory, z założenia proste, stanowią wspaniałe studium fakturalne. Nasz dzień, Marsz i Walczyk to proste melodie z akompaniamentem. Synkopy i Bagatela stanowią przykłady zespołowej gry akordowej. Układy polifonizujące występują w Melodii (dialog), Śpiewach (cały szereg kanonów), Audycji II i Fudze (wielopłaszczyznowość). Dwa Ćwiczenia są po prostu rytmicznymi etiudami. Znamienny jest układ utworów: 5 + 1 + 5, pięć kompozycji kilkugłosowych (na dwa lub trzy instrumenty), w środku Audycja II (jedyny utwór z głosem recytującym) i pięć kolejnych kompozycji o rozbudowanej obsadzie wykonawczej. Pod względem materiału dźwiękowego utwory te nie są jednolite i operują różnymi sposobami jego organizacji: diatoniką, swobodną tonalnością dwunastodźwiękową, strukturalizmem interwałowym. Duże zróżnicowanie występuje również w warstwie rytmiczno-metrycznej. Większość utworów wymaga wprawy rytmicznej i pewnej dojrzałości wykonawczej. Partie instrumentalne są jednak tak napisane, że w zespole mogą brać udział również muzycy mniej zaawansowani. Kompozycja ta nigdy nie została wykonana w całości.

I.  Melodia   ca 2’30”

II. Nasz dzień   ca 2’40”

III. Synkopy   ca 3’20”

IV. Ćwiczenie I   ca 1’  

V. Ćwiczenie II   ca 40”

VI. Audycja II wersja B   ca 5’

VII.  Marsz   ca 1’30”

VIII. Walczyk   ca 1’30”

IX. Śpiewy   ca 4’

X. Fuga   ca 3’30”

XI. Bagatela   ca 2’


Rękopis
Autograf ołówkowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Uwagi

Trzy spośród 11 utworów są opracowaniem wcześniejszych kompozycji: Audycja II (wersja B) – Audycji II (1973), Fuga – Fugi na kwintet akordeonowy (1979), Bagatela – Bagateli nr 3 z cyklu 4 Bagatel na akordeon (1979).

Pełna obsada wykonawcza: 3 flety proste, 2 melodyki (sopranowa i altowa), 2 pary dzwonków chromatycznych (sopranowe i altowe), obój, akordeon, gitary, perkusja (tam-tam, klawes, okaryny, pudełka akustyczne, bębenek, janczary, trójkąty, kotły, kastaniety, marakasy, bębenek baskijski, syrena, klaskanie, kląskanie językiem, gwizd, tupanie), skrzypce, wiolonczela, kontrabas, recytator.