
Impresje jesienne
Powierzenie
akordeonowi basowemu, na którym gra zazwyczaj członek zespołu akordeonowego
wykonujący zazwyczaj jedną ręką najniższy
głos, roli instrumentu koncertującego jest aktem odważnym i poniekąd
odkrywczym. W 1986 roku powstały dwa utwory na ten instrument: Relief VI i Impresje jesienne. Warto dodać, że kompozycje nazwane Impresjami powstały na przestrzeni lat
1982–‘86 i zostały przeznaczone na różne obsady (Impresje zimowe i Impresje wiosenne – na akordeon, Impresje lata – na flet, klarnet i akordeon, Impresje
jesienne – na akordeon basowy
amplifikowany). Impresje jesienne
zostały zamknięte w układzie trzyczęściowym. W części I (Allegretto tranquillo) następują
zderzenia dwóch myśli muzycznych: przeprowadzonego w rytmach punktowanych i
synkopowanych, narastającego szeregu współbrzmień oraz polimetrycznie
potraktowanego Con passione z
ruchliwymi, trytonowo-sekundowymi figurami. Część II (Lento assai) to powolny, spokojny, acz swobodny przepływ
nakładających się mrocznych melodii, zawierających dźwięki drugiego messiaenowskiego
modusu. Finałową część (Tempo di ballo)
stanowi sarkastyczne ballo z echem
tanga(?), habanery(?).
#impresje #basowy