
Fuga-fantazja nr 2
[…] Fuga-fantazja nr 2 Andrzeja
Krzanowskiego powstała na kanwie
dwóch tradycyjnych, historycznie spokrewnionych, form – fantazji oraz fugi.
Andrzej Krzanowski dokonał w nich jednak nietypowego zabiegu – nowatorskiej
syntezy: obie formy są ze sobą nierozerwalnie zespolone, tworząc spójną całość,
w której swobodnie kształtowane fragmenty fantazji przeplatają się ze ściśle
imitacyjnymi fragmentami fugowanymi. Wierność tradycji w sferze formalnej
kompozytor przełamał stosując następstwa i struktury sekundowo-trytonowe w
zakresie materiału dźwiękowego oraz planu harmonicznego, a także zróżnicowaną
konstrukcję kontrapunktów – od pracy motywicznej czerpiącej z tematu, przez
skomplikowaną rytmicznie sekwencję akordową, po nieruchome brzmienie jednego
czterodźwięku. Pomimo zasad porządkujących materię polifoniczną nie brak w
utworze najrozmaitszych środków ekspresji (skrajne rejestry dynamiczne,
kontrastowy charakter treści), elementów brawury (kadencyjne figury ad libitum) czy wyrafinowanej
wirtuozerii. Synteza tychże zjawisk, której dokonał Andrzej Krzanowski na
przestrzeni Fugi-fantazji nr 2,
nadaje dziełu bez wątpienia niepowtarzalny i ponadczasowy wymiar.
Kompozycja była
utworem obowiązkowym w I etapie IX Konkursu Akordeonowego Alkagran w
Czechowicach-Dziedzicach w 2016 roku.
Fuga -Fantazja nr 2 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
..
#fuga #fantazja