Alkagran czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły
[…] Tytuł utworu z jednej strony jest
zakodowaną nazwą imion moich najbliższych, z drugiej zaś wskazuje na nasze
„miejsce na ziemi”, czyli miasteczko Czechowice-Dziedzice położone na prawym
brzegu Wisły, gdzie powstała większość moich kompozycji. „Alkagran” jest
utworem jednoczęściowym o fakturze polifonicznej, zdominowanej techniką kanonicznego
prowadzenia głosów, będącej wynikiem nieustannych, gęstych splotów linii
melodycznych i pasm dźwiękowych. W organizowaniu elementów muzycznych
kierowałem się zasadą jedności i spoistości, a często stosowana zasada symetrii
osiowej służy do konstruowania zarówno pionów harmonicznych, jak i przebiegów
czasowych. W całym utworze przeważa aleatoryczna polimetria planów z
charakterystycznymi przesunięciami rytmicznymi. Polifoniczno-aleatoryczne
prowadzenie głosów i planów oddziałuje w dużym stopniu na harmonikę „Alkagranu”. Jest ona z jednej strony wypadkową
splotu wielu linii melodycznych lub płaszczyzn dźwiękowych, z drugiej zaś
zaplanowanym postępem współbrzmień o określonej strukturze interwałowej. Na
jakość brzmieniową utworu mają wpływ oczywiście wszystkie współdziałające ze
sobą elementy, jednak w wypadku „Alkagranu” decydujące znaczenie posiada
odpowiedni dobór regestrów i często nietradycyjne na akordeonie sposoby
wydobywania dźwięku. „ALKAGRAN czyli
jedno miejsce na prawym brzegu Wisły” na kwintet akordeonowy napisałem dla
Warszawskiego Kwintetu Akordeonowego”, z którym to zespołem współpracuję od
1975 roku. Utwór dedykowany jest przyjacielowi, Andrzejowi Chłopeckiemu.
Prawykonanie „ALKAGRANU” odbyło się 4 kwietnia 1981 roku podczas Dni Muzyki
Organowej w Krakowie, na koncercie laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. A.
Malawskiego (1980), na którym utwór otrzymał III nagrodę.
Alkagran jest kontynuacją doświadczeń kompozytora w zakresie materiału dźwiękowego i konstrukcji formy oraz możliwości brzmieniowych akordeonu, które wypracował zwłaszcza w cyklu pięciu Studiów. Tytuł jest z jednej strony akronimem imion najbliższych kompozytora, z drugiej zaś wskazuje na miejsce na prawym brzegu Wisły, czyli rodzinne miasto Andrzeja Krzanowskiego. Utwór ten nie jest jednak muzyczną refleksją na tematy rodzinne. Kompozycja jest jednoczęściowa, ale wykazuje podział na sześć odcinków z wewnętrznymi fazami. Krzanowski określił Alkagran jako „utwór czysto polifoniczny. Nie występuje tu typowa homofonia czy sonorystyka, jest tu tylko polifonia”.
Tytuł
utworu jest akronimem imion członków rodziny kompozytora: AL (córka, Aleksandra), KA
(syn, Kamil), GR (żona, Grażyna), AN (Andrzej).
Tytułem tym nazwany
zostało odbywający się w Czechowicach-Dziedzicach festiwal poświęcony
Andrzejowi Krzanowskiemu – Jesienny Festiwal Muzyczny Alkagran. Jego pierwsza edycja
odbyła się w 1991 roku, w rocznicę śmierci kompozytora. W ramach tej
imprezy organizowany jest m.in. Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego.
Nagrania
#Andrzej #Alkagran #Wisła #Chłopecki #kwintet