
Divertimento
I. Preludium
II. Kanon
III. Taniec
IV. Aria
V. Toccata
Divertimento
jest […] formą cykliczną, złożoną z kilku krótkich części, mających budowę
zarówno wariacyjną, stylizowanych (choć u Krzanowskiego, dość przewrotnie, na
modłę rodzimego folkloru) tańców, jak i swobodną. Wziąwszy również pod uwagę
wcześniejsze awangardowe eksperymenty kompozytora na gruncie faktury utworu,
tutaj jawi się ona wyjątkowo przejrzyście, co wraz z wielobarwnym
zróżnicowaniem charakterów poszczególnych części oraz wyraźnej obecności
elementów tanecznych w niektórych z nich, powoduje, jakoby utwór balansował
gdzieś na pograniczu muzyki poważnej i lekkiej. […] Kluczowe znaczenie w
przebiegu utworu zdaje się mieć właśnie Aria, łudząco w wyrazie podobna do
serenady, rozumianej zarówno jako utwór na instrument solo, nawiązujący do
liryki wokalnej, jak i pieśń do ukochanej. Nie pozostaje to bez znaczenia
zwłaszcza w kontekście szczególnej dedykacji, jaką utwór został opatrzony – „Mojej
Żonie”.
Ze względu
na stosunkowo duże zagęszczenie treści na przestrzeni miniaturowej formy,
niemal aforystyczny charakter Divertimenta przywołuje skojarzenia z poezją.
Obecne w nim motywy oniryczne, pełne namiętności, żarliwe dialogi, intymny
charakter poszczególnych fragmentów oraz samej dedykacji odsłaniają jego
liryczne korzenie, a przewodnia, podskórnie wyczuwalna, tematyka miłosna wskazywać
może na jego synkretyczną więź z erotykiem.
W warstwie
dźwiękowej Divertimenta nie brak też, jakże charakterystycznych dla
twórczości Krzanowskiego, sekundowo-trytonowych interwałowych serii.
Na
przestrzeni każdej z pięciu części utworu zarysowują się jakby dwa, pozostające
do siebie w dyskretnym kontraście, formotwórcze plany, współtworzące jednak spójną
całość. Ta rozbieżność wyraża się niekiedy przez stanowczy kontrapunkt dla
pełnych liryzmu, malowniczych, niemal wokalnych melodii; innym razem jako głos
dialogujący przez imitację drobnych motywów wiodącego głosu; czasem jako ścisła
imitacja głosu głównego w inwersji; kiedy indziej jako skoczny akordowy
akompaniament do iście ludowej przyśpiewki; a także jako natrętnie powtarzająca
się struktura harmoniczno-rytmiczna, uporczywie zakłócająca ciągłość
„rozbrykanych” po rejestrach sekwencji akordów. Współgranie obu płaszczyzn
przejawia się natomiast w momentach, kiedy wpadają razem w wir szaleńczego tańca,
tworzą wspólne kadencje, odnajdują zgodność brzmieniową, kiedy drugi głos
dopełnia harmonicznie melodie lirycznej pieśni. Taka budowa przywodzi na myśl
perypetie dwojga kochanków, którzy, połączeni przez los, „uśmiechnięci,
wpółobjęci / próbują szukać zgody / choć różnią się od siebie / jak dwie krople
czystej wody”.
Piotr G. Pilch, Książka programowa XXIV Jesiennego
Festiwalu Muzycznego Alkagran, 2018
Kompozycja ta była utworem obowiązkowym podczas XI Konkursu
Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach w
2018.
#divertimento #preludium #toccata #taniec #kanon #aria