Concerto per orchestra
Kompozycja jest fajerwerkiem
instrumentacyjnym przy równoczesnej ekspozycji instrumentów solowych i ich
różnych zestawień. To „przewodnictwo” powierzam w szczególności harfie, fletowi
altowemu, trąbce D, kwartetowi smyczkowemu koncertmistrzów, grupie perkusyjnej
i grupie blachy. Faktura kompozycji jest wielopłaszczyznowa i polega na
nieustannym współgraniu instrumentów lub ich przeciwstawieniu się tutti
orkiestrowemu. Stwarza to wszelkiego rodzaju kontrasty i modeluje formę utworu,
której korzenie tkwią w allegrze sonatowym. Podstawą konstrukcji
melodyczno-harmonicznej są skale zdominowane układami
kwartowo-trytonowo-sekundowymi.
Concerto składa się […] z sześciu dramatycznych „tutti” o różnej obsadzie
i wariantach kolorystycznych wykorzystujących głównie dynamikę powyżej mf –
oraz „preludium”, 5 „interludiów” i „postludium” o kontrastującym charakterze.
Krzysztof Baculewski, Pod znakiem muzyki polskiej, RM, 1984 nr 23
Concerto per orchestra, Andrzej Krzanowski, autokomentarz
#concerto