Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Concerto per orchestra

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#17 Concerto per orchestra   wersja B (1981)

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
4[1/Picc.2/Picc.3/AFl.4/AFl] 4[1.2.3.4/EngHn] 4[1/Whistle.2/Whistle.3/Whistle.4/BCl] 4[1/Whistle.2/Whistle.CBsn.CBsn] — 6[1/Ocarina.2/Ocarina.3/Ocarina.4/Ocarina.5/Ocarina.6/Ocarina] 4[PiccTpt.2.3.4] 4 1 — 5Perc Harp — Strings(15/6/5/8)

Czas trwania
ca 19'

Wydanie
Kompozycja nie wydana, materiał orkiestrowy w PWM, nr kat. 9550


Materiały wykonawcze
głosy, partytura


Prawykonanie
27.09.1984, Warszawa, XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Marek Pijarowski

Autokomentarz

Kompozycja jest fajerwerkiem instrumentacyjnym przy równoczesnej ekspozycji instrumentów solowych i ich różnych zestawień. To „przewodnictwo” powierzam w szczególności harfie, fletowi altowemu, trąbce D, kwartetowi smyczkowemu koncertmistrzów, grupie perkusyjnej i grupie blachy. Faktura kompozycji jest wielopłaszczyznowa i polega na nieustannym współgraniu instrumentów lub ich przeciwstawieniu się tutti orkiestrowemu. Stwarza to wszelkiego rodzaju kontrasty i modeluje formę utworu, której korzenie tkwią w allegrze sonatowym. Podstawą konstrukcji melodyczno-harmonicznej są skale zdominowane układami kwartowo-trytonowo-sekundowymi.


Opis utworu

Concerto składa się […] z sześciu dramatycznych „tutti” o różnej obsadzie i wariantach kolorystycznych wykorzystujących głównie dynamikę powyżej mf – oraz „preludium”, 5 „interludiów” i „postludium” o kontrastującym charakterze.

 Krzysztof Baculewski, Pod znakiem muzyki polskiej, RM, 1984 nr 23


Rękopis
Autograf atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach


  • IMG#29
    Concerto per orchestra, Andrzej Krzanowski, autokomentarz

#concerto
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.