Trzy utwory
Trzy utwory, zapisane w technice kontrolowanego aleatoryzmu w odniesieniu
do wertykalnych współbrzmień, wykazuje bardzo bogatą paletę kolorystyki
fakturalnej. wypowiedzi instrumentalistów wydają się dotyczyć różnego sposobu „artykułowania”
detali dźwiękowych, chociaż zakres treściowy w materii tworzywa muzycznego jest
podobny. Zdawać by się mogło, że każdy instrumentalista z góry narzuconym przez
kompozytora materiałem dźwiękowym ma za zadanie indywidualnie zinterpretować tę
samą ideę. W różnym czasie słyszymy te same skojarzenia. Jakby dotyczyło to
zupełnie nieakustycznych elementów muzyki. Wyjaśnienia obszaru narracji należy
oczekiwać w partii akordeonu basowego, który poprzez swą wyrazistą linię
melodyczną skłania się być komentatorem „rozświetlonych obrazów” pozostałych
głosów instrumentalnych. W drugim Utworze, z pozoru pozbawionym ścisłych
punktów wspólnych w zakresie metrycznym, […] kompozytor stosuje „refleksyjne
komentarze” każdego z instrumentalistów do dalece wcześniej sygnalizowanych
motywów w innym głosie. Tutaj zauważyć można owe nasycanie barwy każdego głosu
z osobna poprzez zdwojenia oktawowe, równoległości lewej i prawej ręki.
Janusz Pater Andrzej Krzanowski – próba przeglądu twórczości akordeonowej w aspekcie
języka muzycznego, Akademia Muzyczna w Krakowie, 1996
#kwintet