Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Transpainting

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#116 Transpainting   spektakl audiowizualny do libretta Kazimierza Urbańskiego (1977)

Grafika dla: Transpainting (Kompozycja #116)

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
Fl, Sxf, Tr, Cht elec, Acc, Batt (4 esec.), 3 nastri

Czas trwania
ca 55'

Prawykonanie
17.09.1977, Warszawa, XXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, wyk. Wanda Balcar – flet, Piotr Prońko – saksofon, Zbigniew Zatorski - trąbka, Remigiusz Kossacz – gitara elektryczna, Adam Zemła - akordeon, Zbigniew Subel, Mieczysław Gawroński, Jacek Wota, Zbigniew Wojciechowski – perkusja, Grażyna Krzanowska NIE WIEM, Andrzej Krzanowski – dyrygent, Kazimierz Urbański – inscenizacja, Edward Kulka – reżyseria dźwięku

Autokomentarz

[…] Obie warstwy – plastyczna i muzyczna – ściśle współgrają ze sobą. „Transpainting” jest kontynuacją moich wcześniejszych utworów, takich jak: „Audycja III i V” lub „I Kwartet smyczkowy wersja B”, w których próbowałem dokonać syntezy plastyki, poezji, filmu i muzyki. Związki te podkreśla dobór instrumentów oraz sposób wykorzystania aparatury nagłaśniającej i przetwarzającej dźwięki. Podobnie jak w poprzednich moich utworach wykorzystałem w „Traspainting” trzy taśmy magnetofonowe: 1. Taśma główna – zrealizowana w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie przy współpracy Bohdana Mazurka i Barbary Okoń, 2. Taśma z nagranym śpiewem Olgi Szwajgier – zrealizowana w Studio Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie przez Edwarda Kulkę, 3. Taśma z cytatem ze „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego.

 Andrzej Krzanowski, tekst autorski w programie XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień


Opis utworu

Transpainting jest kolejnym doświadczeniem kompozytora na gruncie łączenia sztuki muzycznej z wizjami malarskimi polegającymi na przemieszczaniu się wyświetlanych z rzutników abstrakcyjnych obrazów o różnej dynamice wewnętrznego ruchu. Spektakl powstał jako efekt współpracy z wybitnym realizatorem spektakli audiowizualnych, reżyserem i scenografem, Kazimierzem Urbańskim.  


Rękopis
Autograf atramentowy w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Bibliografia

Czasopisma

  • Krzanowski i Urbański: Transpainting - Andrzej Chłopecki, „Ruch Muzyczny“ 1977 nr 22 (1977)



#Transpainting #Kazimierz Urbański #spektakl
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.