Transpainting
[…] Obie warstwy – plastyczna i muzyczna – ściśle współgrają ze sobą. „Transpainting” jest kontynuacją moich wcześniejszych utworów, takich jak: „Audycja III i V” lub „I Kwartet smyczkowy wersja B”, w których próbowałem dokonać syntezy plastyki, poezji, filmu i muzyki. Związki te podkreśla dobór instrumentów oraz sposób wykorzystania aparatury nagłaśniającej i przetwarzającej dźwięki. Podobnie jak w poprzednich moich utworach wykorzystałem w „Traspainting” trzy taśmy magnetofonowe: 1. Taśma główna – zrealizowana w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie przy współpracy Bohdana Mazurka i Barbary Okoń, 2. Taśma z nagranym śpiewem Olgi Szwajgier – zrealizowana w Studio Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie przez Edwarda Kulkę, 3. Taśma z cytatem ze „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego.
Andrzej Krzanowski, tekst autorski w programie XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień
Transpainting jest kolejnym doświadczeniem
kompozytora na gruncie łączenia sztuki muzycznej z wizjami malarskimi
polegającymi na przemieszczaniu się wyświetlanych z rzutników abstrakcyjnych
obrazów o różnej dynamice wewnętrznego ruchu. Spektakl powstał jako efekt
współpracy z wybitnym realizatorem spektakli audiowizualnych, reżyserem i
scenografem, Kazimierzem Urbańskim.
Czasopisma
- Krzanowski i Urbański: Transpainting - Andrzej Chłopecki, „Ruch Muzyczny“ 1977 nr 22 (1977)
#Transpainting #Kazimierz Urbański #spektakl