Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Canti di Wratislavia

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#11 Canti di Wratislavia   na orkiestrę (1976)

Miejsce powstania
Wrocław

Obsada
3[1/SwWhistle.2/Picc.3] 3[1.2.3/EngHn] 3[1/PiccCl.2.3/BCl] 3[1/Whistle.2/Whistle.3/CBsn] — 6[1/Whistle.2/Whistle.3/Whistle.4/Whistle.5/Whistle.6/Whistle] 5[PiccTpt.2.3.4.5] 3 1 — 4Perc Pno Harp — Strings

Czas trwania
14'30''

Wydanie
Kompozycja nie wydana, materiał orkiestrowy w PWM, nr kat. 9170


Materiały wykonawcze
partytura, głosy


Dedykacja
Dedykuję mojemu Profesorowi Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu

Prawykonanie
13.02.1981, Opole, Dni Młodych Kompozytorów, wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej, dyr. Marek Tracz

Nagrody
II nagroda na XIX Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP, 1976

Opis utworu

Canti niosą muzykę złożoną, błyskotliwą, rozmigotaną, dynamiczną, fragmentami silnie zagęszczoną. Myślenie w kategoriach symfonizmu jako kompozytorskiego celu, myślenie makroformą nie wyklucza tu starannego wycyzelowania szczegółów. Forma nie jest apriorycznie postanowiona, ale właśnie z owych szczegółów stopniowo się rodzi, w trybie wskazującym na nieskrywaną obecność – wspaniałej zresztą! – intuicji i młodzieńczej spontaniczności. Duże nagromadzenie zdarzeń, pomysłów konstrukcyjnych, efektów sonorystycznych nie wywołuje bynajmniej wrażenia bezładu. Przeciwnie: z perspektywy całości dzieła ukazuje się wewnętrzna logika dźwiękowych rozgałęzień i „owocowań”, a zarazem nadrzędna jednolitość właściwa owym (by posłużyć się tytułem z Henryka Mikołaja Góreckiego, nauczyciela Krzanowskiego„śpiewom instrumentalnym”. Zapewne tytuł Canti di Wratislavia, nawiązujący może do „muzyki konkretnej” wielkiego miasta, brzmi prowokacyjnie, jeśli zważymy nierzadką jaskrawość i bruistyczny wydźwięk segmentów kształtowanych z czystej radości tworzenia, z wyrazistych rozszczepień i konfiguracji barwowych, z witalnego ruchu, rozpulsowania, pędu. Śpiewa wszakże nie człowiek, a miasto! Mówiąc to nie sugerujemy oczywiście jakiegoś pozadźwiękowego programu czy ilustracji, „gdyż słuchać będziemy formy, w której wnętrzu imponująco rozległa materia techniczna, rozpętanie żywiołów, koreluje z podobną skalą ekspresji. Zagarniają nas one – tak odbierał to dziesięć lat temu recenzent «Ruchu Muzycznego» – gorącym powiewem futuryzmu…”.

Ryszard Gabryśksiążka programowa XXXIV  Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, 1991


Bibliografia

Czasopisma

  • Andrzej Krzanowski, Canti di Wratislavia - Culture.pl, Instytut Adama Mickiewicza (2002)
    ICO-TXT



#canti #orkiestra
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.