Strona poświęcona twórczości Andrzeja Krzanowskiego

Opcje wyświetlaniadostępność
linia - grafika (1)

Audycja VI

Wykaz kompozycji wg kategoriiWykaz alfabetyczny utworówWykaz chronologiczny
#10 Audycja VI   na sopran i kwartet smyczkowy (1982)

Grafika dla: Audycja VI (Kompozycja #10)

@YouTube

Miejsce powstania
Czechowice-Dziedzice

Obsada
S, Vn I, Vn II, Vl, Vcl

Czas trwania
ca 23'

Wersja językowa słów
pol.

Autorzy słów
Juliusz Słowacki

Tekst

Witaj (wolności) aniele – fragment Ody do wolności

 

Bogarodzico Dziewico!

Słuchaj nas, Matko Boża – fragment Hymnu Bogarodzico Dziewico

 

Smutno mi, Boże! – fragment Hymnu Smutno mi Boże

 

W ciemnościach postać mi stoi matczyna,

Niby idąca ku tęczowej bramie –

Jej odwrócona twarz patrzy przez ramię – fragment Do matki


Wydanie
PWM 1985, facs. autografu, partytura, nr kat. 8749


Materiały wykonawcze
partytura


Dedykacja
Karol Szymanowski in memoriam

Prawykonanie
15.12.1982, Warszawa, wyk. Małgorzata Armanowska – sopran, Wiesław Kwaśny – skrzypce I, Zbigniew Wytrykowski – skrzypce II, Piotr Reichert – altówka, Maciej Jezierski – wiolonczela

Opis utworu

[…] Ukończony 28 listopada 1982 roku w Czechowicach-Dziedzicach utwór rozplanowany jest przede wszystkim na odcinkach utrzymanych w tempach powolnych i bardzo powolnych ze szczególnie wyeksponowaną sopranową wokalizą. „Andante” otwiera solo skrzypiec, następnie w duecie z drugimi skrzypcami wprowadzony jest motyw Szymanowskiego. […] Warstwa wokalna […] rozpoczyna się liryczną wokalizą „bocca chiusa”, w następnych ogniwach utworu wprowadzone są urywki z tekstów Juliusza Słowackiego – „Hymn” z eksponowanym melizmatem na słowach „smutno mi Boże”, kantylenowo umuzyczniony tekst „Ody do wolności”, pod koniec utworu recytowany „sotto voce” wiersz „Do Matki” z ekspresyjną, modlitewną prośbą „Słuchaj nas, Matko Boża”. […] W „Audycji” silny emocjonalizm staje się, wyjąwszy centralny segment wywiedziony z „II Kwartetu”, wyciszony. Bardziej skupiony, szczególnie za sprawą dominującego w nim czasu spowolnionego. Utwór – nie tylko przez dobór fraz słownych, wyjętych z tekstów Słowackiego – bardzo silnie rezonował z czasem powstania utworu: czasem stanu wojennego w Polsce.

Andrzej Chłopecki, Kwartet smyczkowy w twórczości „pokolenia stalowowolskiego”, książeczka dołączona do płyty Pokolenie Stalowowolskie, Fundacja Musica Pro Bono, 2011



Uwagi

Audycja VI jest ostatnim utworem z cyklu Audycji – cyklu, który w osobisty, choć różnorodny, sposób łączy poezję z jej muzycznym dopełnieniem. W Audycji VI obok fragmentów tekstów Juliusza Słowackiego słyszalne są również cytaty z Mazurka op. 62 nr 2 Karola Szymanowskiego – adresata dedykacji.




#Audycja
linia - grafika (5)

Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego,
w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.